Stap 7: overdragen woning

Bij de overdracht wisselt de woning officieel van eigenaar. Dit is na het regelen van de financiering de laatste belangrijke stap in het woningaankoop-proces. Vlak voor de overdracht ga je eerst samen met de verkopende partij een laatste inspectieronde doen in de woning. Door deze gezamenlijke ronde weet je als koper en verkoper waar je straks voor tekent. Zo kun je met een gerust hart richting de notaris voor de daadwerkelijke overdracht.

Het is bij de inspectie belangrijk dat je checkt of het huis wordt achtergelaten zoals beschreven is in de koopovereenkomst. Let daarbij onder andere op de volgende zaken:

  • Zijn alle spullen die je over zou nemen aanwezig?
  • Zijn alle ruimtes en kasten leeg?
  • Zijn eventuele gebreken volgens afspraak hersteld?
  • Werken alle apparaten naar behoren? 


Tijdens de inspectie is het ook de bedoeling dat je de meterstanden van gas-, water- en elektriciteitsmeter noteert. Deze standen geef je door voordat je definitief uit de woning vertrekt.

Gebreken tijdens de inspectie?
In de meeste gevallen verloopt de laatste inspectie probleemloos. Helaas komt het wel eens voor dat niet alle afspraken uit het koopcontract zijn nageleefd. Bij simpele ‘problemen’, zoals het ongewenst achterblijven van een kast, kun je aanvullende afspraken maken over het afvoeren. Het wordt lastiger bij niet herstelde gebreken. In die situatie kan je bij de notaris vragen of er een deel van de koopsom in een depot geplaatst wordt. Zodra het gebrek is verholpen krijgt de verkoper dit bedrag alsnog.

Regel een opstalverzekering vóór de overdracht
Hoewel een opstalverzekering doorgaans niet verplicht is bij het afsluiten van je hypotheek, is het wel verstandig om deze voor de overdracht af te sluiten. Vanaf de overdracht is het huis immers van jou. Zonder opstalverzekering is schade aan de woning niet gedekt als er bijvoorbeeld brand uitbreekt, een boom op het huis valt of er waterschade is. 

Op naar de notaris
Alleen de notaris heeft de bevoegdheid om je (nieuwe) woningeigenaar te maken. Bij de overdracht behandelt de notaris vaak eerst enkele zaken met de verkoper. Zoals het tekenen van de royementsakte. Hiermee wordt de inschrijving van de verkoper in het Kadaster geschrapt. Vervolgens neem jij samen met notaris en verkoper de leveringsakte (of overdrachtsakte) door. Na het tekenen van de akte worden de sleutels overhandigd. Gefeliciteerd! Je bent nu de nieuwe eigenaar van de woning. 

Je bezoek aan de notaris zit er dan overigens nog niet op. Samen met hem of haar moet de hypotheekakte nog doorgenomen en getekend worden. In deze akte is vastgelegd dat je nieuwe woning als onderpand geldt voor je hypotheek en wat je verplichtingen zijn. Na het tekenen wordt de hypotheekakte door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. Het woningaankoop-proces zit er nu echt op. 

Het kopen van een woning is een heel proces. Overweeg dus goed waar je aan begint en laat je goed informeren. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. We onderzoeken graag de financiële mogelijkheden in jouw situatie en begeleiden door het koopproces. Voor de zoektocht naar een geschikte woning kan je aankloppen bij een aankoopmakelaar.

Wil je compleet overzicht van het stappenplan woning kopen? Bekijk het op de overzichtspagina van onze woonserie.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

HypotheekDesk maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie